Typing and persistence of Listeria monocytogenes strains in food processing environments, prophages identified as major persistence markers

Benjamin Félix (Anses) et al., Isopol, XX : International Symposium on problems of Listeria and Listeriosis, 24-27 septembre 2019, Toronto, Canada

Listeria monocytogenes is an ubiquitous pathogenic bacterium, transmissible to humans through consumption of contaminated food. It can be isolated from a large variety of food types, in particular meat products and dairy products. Repeated studies were conducted to describe the genetic content of persistent strains (Schmitz-Esser et al. 2015; Orsi et al. 2008; Knudsen et al. 2017; Holch et al. 2013). Persistent strains were determined as such using discriminative molecular methods but remained presumed persistent (PP). Indeed, these studies focused on the presence of already known genes or mobile genetic elements thought to be associated to adaptation/persistence. But, none of them included non-persistent strains that should be used theoretically to validate persistent associated markers by comparison with the strains having this phenotype.

2019

L'objectif de ce travail est de réaliser une Appréciation Quantitative du Risque (AQR) de listériose lors de la consommation de rillettes industrielles du Mans vendues en GMS en France.
PDF icon Appréciation Quantitative du Risque de listériose lors de la consommation de rillettes industrielles

L'alimentation française est de plus en plus sûre. Sécurité des aliments.

Les problèmes de bactéries indésirables dans l'alimentation apparaîssent plus fréquemment à la Une des médias. Ce qui ne signifie pas qu'ils arrivent plus souvent. On sait mieux les repérer avant consommation, d'où des alertes et des retraits de la vente très médiatisés.